دانلود پروژه عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه

جمعه 5 شهريور 1395
14:17
nima

پروژه عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه

عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه در مرکز بهمن موتور

فصل اول

الف- بیان مساله:

از دیدگاه West & Farr (۱۹۹۰)نوآوری به سه دسته تقسیم می شود:( West, Farr,1990)

۱- نوآوریهای کمکی: این نوآوریها در زمره نوآوریهای محیط سازمانی قرار می گیرند؛ به عبارتی نوآوریهایی هستند که فرد، تجربیات قبلی خود را در رابطه با انجام یک وظیفه خاص به شغل جدید خود منتقل می کند و باعث ایجاد یک روش جدید انجام کار در شغل فعلی خود می شود.

۲- نوآوری اداری: به عنوان نوآوریهایی توصیف می شود که در سیستم اجتماعی یک سازمان اتفاق می افتد. یک روش جدید برای کارمندیابی، تخصیص منابع، توزیع اختیار و نحوه ارائه پاداشها و همچنین نوآوریهایی در ساختار سازمانی و در مدیریت افراد، نوآوریهای اداری می باشند.

۳- نوآوری فناورانه: نوآوریهایی هستند که در سیستم های فنی یک سازمان اتفاق می افتد و مستقیما به کار و فعالیت اصلی سازمان مرتبط هستند.

در این پژوهش منظور از نوآوری، نوآوری فناورانهInnovation) (Technological می باشد.فرایند نوآوری فناورانه، مجموعه پیچیده ای از فعالیتهاست که ایده و دانش را به واقعیت فیزیکی و کاربردی عملی تبدیل می کند .این فرایند، دانش را به محصولات و خدماتی مناسب تبدیل می کند. از سوی دیگر این فرایند، یکپارچه سازی اختراعات و تکنولوژیهای موجود را می طلبد تا بتوان از این طریق، نوآوریها را به بازار عرضه نمود. این فرایند شامل هشت مرحله می باشد، برخی ازفعالیتهای این مراحل می توانند همپوشانی داشته باشند. این مراحل عبارتند از:‍)خلیل، ۱۳۸۱ (

تحقیقات پایه : این مرحله ، تحقیقاتی است که برای افزایش فهم و درک عمومی ما از قوانین طبیعت صورت می پذیرد . این فرایند ، تولید دانش در طولانی مدت است. تحقیقات پایه می توانند به کاربرد هایی مشخص منجر شود یا فاقد کاربرد خاصی باشد.

تحقیقات کاربردی : تحقیقاتی است که در جهت حل یک یا چند مشکل موجود در جامعه ، هدایت می شود . مثل تحقیقاتی که جهت ساخت داروی درمان بیماری شناخته شده ای انجام می شود . تحقیقات پایه و کاربردی از طریق خلق سیستماتیک دانش جدید در جهت تکمیل دانش قبلی ، به پیشرفت علم کمک می کنند. تحقیقات کاربردی موفق، آنهایی هستند که به توسعه و به کار گیری تکنولوژی منجر می شوند.

توسعه تکنولوژی : فعالیتی انسانی است که دانش و ایده را به سخت افزار فیزیکی ، نرم افزار و یا خدمت تبدیل می کند این امر می تواند شامل اثبات امکانپذیری ایده، ارایه الگوی طراحی یا ساخت و تست نمونه آزمایشی باشد.

پیاده سازی تکنولوژی: مجموعه فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول به بازار است. پیاده سازی تکنو لوژی به اولین استفاده عملیاتی جامعه از ایده یا محصول اطلاق می شود . این مرحله در بر گیرنده ملاحظات فراوانی همچون هزینه، ایمنی یا حتی ملاحظات زیست محیطی است که این فعالیتها ، متضمن موفقیت محصول یا خدمت ، در عرضه تجاری است .

تولید: فعالیتهای مرتبط با تبدیل گسترده مفاهیم طراحی یا ایده هابه محصولات و خدمات است. کلیه فعالیتهای ساخت، کنترل تولید، لچیتیک و توزیع ، در این مرحله واقع می شوند.

بازاریابی: فعالیتهایی است که خواست مشتریان برای در اختیار گرفتن تکنولوژی را تضمین می کند . این مرحله، ارزیابی بازار، استراتژی توزیع، ارتقای بازار و سنجش رفتار مشتریان را شامل می شود .

انتشار : استراتژی و مجموعه فعالیتهایی که موجبات استفاده گسترده از تکنولوژی و تسلط آن در بازار را فراهم می آورد . تکثیر، به شیوه بهره گیری از تکنولوژی و روشهای بازار یابی تکنولوژی بستگی دارد. به عنوان مثال، شرکت مایکرو سافت با قراردادن تکنولوژی جستجو گر اینترنت در نرم افزارهای متداول ویندوز خود موجبات فراگیر شدن آنرا فراهم آورد.

ارتقای تکنولوژی: مجموعه فعالیتهایی که باعث حفظ مزیت رقابتی تکنولوژی می شود. فعالیتهایی همچون بهبود تکنولوژی، بهبود کیفیت، کاهش هزینه و پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان ارتقای تکنولوژی ، مسلما دوره عمر تکنولوژی را افزایش می دهد.

هر چند مرکز بهمن موتور در زمینه نوآوریهای فناورانه در سالهای اخیر، پیشرفت خوبی داشته است، ولی این پیشرفت نسبت به پیشرفت های جهانی روند آرامتری را طی نموده است. که شاید یکی از دلایل آنرا بتوان ضعف های موجود در فرایند نوآوری این مرکز دانست، که این ضعف ها به نوبه خود موانعی را بر سر راه ارائه نوآوریهای فناورانه ایجاد می کنند. بنابراین در این پژوهش، محقق سعی دارد با مقایسه فرایند نوآوری مرکز بهمن موتور با مدل نوآوری ایده ال (مدل نوآوری Zaki and Khalil (، نقاط ضعف آنرا شناسایی کند و پس از آن در طی مصاحبه هایی با معاونین بخشهایی از این مرکز و همچنین بررسی ادبیات موضوع، عوامل موثر بر بهبود این فرایند را شناسایی و در نهایت راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه دهد.

منابع

(۱) دلاور ؛ علی؛ ۱۳۸۰؛ مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی . تهران؛ انتشارات رشد.

(۲) سرمدی؛ زهره؛ بازرگان ؛ عباس ؛ حجازی ؛ الهه ؛ ۱۳۸۰؛ روش تحقیق در علوم رفتاری ؛ تهران ؛ نشر آگاه.

)۳) حسینی، یعقوب، «آمار ناپارامتریک-روش تحقیق و نرم افزار آماریSPSS »، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۲٫

(۴)خاکی ؛ غلام رضا ؛ ۱۳۷۸ ؛ روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ؛ تهران ؛ نشر مرکز تحقیقات علمی کشور.

(۵) طالب ؛ مهدی ؛ ۱۳۶۹ ؛ چگونگی انجام مطالعات اجتماعی ؛ تهران ؛ انتشارات امیر کبیر.

(۶) سارو خانی ؛ باقر ؛ ۱۳۷۸ ؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی ؛ تهران ؛ انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

(۶) نادری ، عزت الله ؛ سیف نراقی، مریم ؛ ۱۳۷۵؛ روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی ؛ تهران ؛ انتشارات بدر .

(( برای دانلود کلیک کنید ))


[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به onedoc است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]