شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

onedoc

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

دانلود مقاله آفت کش ها

دانلود مقاله آفت کش ها

چکیده

استفاده ی بی رویه و وسیع از آفت کش ها در امور بهداشتی و کشاورزی بدون توجه به مسائل زیست محیطی سبب آلودگی محیط زیست به خصوص منابع آبی می شود. آفت کش ها در اثر کاربردهای مستقیم – غیرمستقیم و از طریق ریزش های جوی، زهاب های کشاورزی، جریان باد و … وارد منابع آبی می شود.این مواد پس از ورود به منابع آبی تحت تاثیر فرایندهای تجزیه و تحلیل و انتقال ممکن است چند هفته تا چندین سال در منابع آبی دوام یابند. بر این اساس آفت کش ها به سه قسمت کم دوام، با دوام، بادوام متوسط تقسیم بندی می شود برای به حداقل رساند تاثیرات سوء آفت کش ها بر اکوسیستم ها اقدامات ویژه ای باید انجام گیرد که از جمله می توان به تصفیه فاضلاب محتوی آفت کش، تعیین حریم منابع آب، استفاده از آفت کش کم دوام اشاره کرد.

« فهرست مطالب »

چکیده

مقدمه

تعریف آلاینده

آلاینده های آلی کلره و DDT

آلاینده های آلی فسفره

آفت کش های کاربات

آفت کش های پیرتیروئید

PAH ها

PCB ها

حشره کش های سیلکودین

حرکت آلاینده ها در طول زنجیره غذایی

سرنوشت آلاینده ها در رسوبات

تاثیرات زیست محیطی آلاینده های آلی

اثرات آفت کش ها در اکوسیستم آبی

بقایای آفت کش ها در منابع آبی

راههای ورود آفت کش ها به منابع آبی

راهکارها و پیشنهادها

منابع و مأخذ

چکیده

استفاده ی بی رویه و وسیع از آفت کش ها در امور بهداشتی و کشاورزی بدون توجه به مسائل زیست محیطی سبب آلودگی محیط زیست به خصوص منابع آبی می شود. آفت کش ها در اثر کاربردهای مستقیم – غیرمستقیم و از طریق ریزش های جوی، زهاب های کشاورزی، جریان باد و … وارد منابع آبی می شود.این مواد پس از ورود به منابع آبی تحت تاثیر فرایندهای تجزیه و تحلیل و انتقال ممکن است چند هفته تا چندین سال در منابع آبی دوام یابند. بر این اساس آفت کش ها به سه قسمت کم دوام، با دوام، بادوام متوسط تقسیم بندی می شود برای به حداقل رساند تاثیرات سوء آفت کش ها بر اکوسیستم ها اقدامات ویژه ای باید انجام گیرد که از جمله می توان به تصفیه فاضلاب محتوی آفت کش، تعیین حریم منابع آب، استفاده از آفت کش کم دوام اشاره کرد.

مقدمه

رشد جمعیت نیاز به افزایش تولیدات کشاورزی و به دنبال آن نیاز به آفت کش های کشاورزی برای کنترل و مبارزه با آفات برای افزایش میزان محصول از یک سو و مبارزه با بیماریها و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و از سوی دیگر استفاده وسیع و بی رویه آفت کش ها در امور بهداشتی و کشاورزی را سبب شده است.

استفاده از این مواد بدون توجه به مسائل زیست محیطی به ظاهر ارزانترین، سریعترین و راحت ترین روشهای کنترل آفات محسوب می شود.

در کشور ما نیز به رغم اقداماتی که برای کاهش مصرف سموم انجام می گیرد استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش ها در حال گسترش است. هرچند این موارد در محلهای محدودی استفاده می شوند. اما در سطح وسیعی پراکندگی داشته و ممکن است از طریق آب، خاک، هوا در زنجیره غذایی راه یابند و تاثیر قابل توجهی در اکوسیستم های طبیعی به وجود آورد.

با اینکه بیشتر حوزه مصرف آفت کش ها در مزارع کشاورزی می باشد اما اثرات سوء آنها در اکوسیستم ها کاملاً بارز و مشهود می باشد. یکی از محیطهایی که در معرض خطرات استفاده از سموم می باشد محیطهای آبی می باشند. آبزیان هم به خاطر غوطه وری دائمی در این محیطها پیوسته در معرض تماس با این آلاینده ها هستند. البته پایداری این سموم متأسفانه در آبهای راکد بیشتر است (Tamim , 1988).

تعریف

تاکنون حدود ۸ میلیون ماده شیمیایی انسان ساخت شناسایی شده است که حدود ۷۰۰۰۰ از ترکیبات آن استفاده رایج دارند. یکی از این ترکیبات شیمیایی که هر روز با پیشرفت علم و فن آوری بر تعداد و مقدار آن در محیط افزوده می شود آفت کش ها هستند که برای مبارزه با آفات کشاورزی و بهداشتی به طور وسیع استفاده می شود به طور کلی آفت کش ماده یا مخلوطی از مواد است که برای پیشگیری، نابودی، یا کنترل آفات شامل ناقلین بیماریهای انسانی و حیوانی یا گونه های ناخواسته و حیوانی به کار می رود.

اغلب آفت کش ها علاوه بر ماده موثر دارای مواد حامل و همچنین حلالها و ترکیباتی هستند که جذب و ویژگی های دیگر آفت کش ها را بهبود می بخشد. بخش بزرگی از آفت های تجاری را مواد بی اثر تشکیل می دهند که اثرات مضر آنها ممکن است از عوامل موثر، بیشتر باشد. اما در بحث مربوط به اثرات بهداشتی آفت کش ها کمتر سخن از آنها به میان می آید.

منابع

مجله آب و محیط زیست، نشریه علمی، فرهنگی، اجتماعی ، شماره ۶

حسین کمانی، مرتضی شهودی ، مهدی احمدی مقدم

خطر وحشتناک آفت کش هاف دکتر بهرام تفقدی نیا

سم شناسی آفت کش ها، خلیل طالبی جهرمی

تصفیه آب ، دکتر محمدرضا خانی

آلودگی محیط زیست، دکتر مینو دبیری

آلاینده های آلی از دیدگاه سم شناسی محیطی، سی – اچ – واکر، ترجمه دکنپت مینو دبیری

Envronmental orgnic chernustry

schwarzenbach . R-P,Gschwend .

pesticide Effect on tenestrial wird life

Somerville,L- walker C.H

Persistant pollutants in fish – eatingsea birds – bioaccumulation metabolism and effects . Aquatic toxicolgg walker – C.H

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله تأثیر طلاق بر روی اختلالات رفتاری فرزندان

دانلود مقاله تأثیر طلاق بر روی اختلالات رفتاری فرزندان

تأثیر طلاق بر روی اختلالات رفتاری فرزندان

مقدمه :

همسر گزینی پیمان اتحاد مقدس شرعی و قانونی بین مرد و زن برای شرکت در زندگانی و تعاون و معضرت به یکدیگر می باشد و ثمره آن آرامش و بهره بردرای صحیح و مطبوع از زندگی و تضمین بقای نوع و ایثار و محبت است. نیاز طبیعی و شوق همدلی و گریز از انزوا و اندیشه ابدیت بخشیدن به هستی خود و احساس سازندگی و خلاقیت و حفظ میراث فرهنگی و اعتلای آن به همسر گزینی و تشکیل خانواده و داشتن فرزندان و آموزش و پرورش آنان منجر می شود. تحقیقات نشان می دهد که : وجود فرزند در خانواده از موجبات ثبات و دوام و سعادت خانواده و در نتیجه احتراز از بروز جرم استف و زناشویی و تشکیل خانواده به مثابه عادتی است که از عوامل مهم بازدارنده از منهیات می باشد. مسلماً بروز جرم در میان مردان متأهل به مراتب کمتر از مردان مجرد است. با قبول این نکات، چگونه می توان باور داشت که ادیان و شرایع و قوانین به گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده و انحلال نکاح بر اثر تجویز طلاق تن در داده باشند؟محبت موجب استواری کانون خانوادگی است، نفرت در جهت معکوس آن جریان دارد و متضمن نفاق و جدایی و مخاصمه و جدال است.تفرقه و جدایی بین زن و شوهر کاری زشت و ناپسند است زیرا مصائب آن دامنگیر دیگران می شود. همیشه برای پاره شدن یک زنجیر، یکی از حلقه های آن باید پاره شود. بدون پاره شدن یکی از حلقه ها، هیچ زنجیری پاره نمی شود.

در پاره شدن زنجیر خانواده، تنها حلقه ای که پاره می شود و از میان می رود، بچه ها هستند چون «پدر» یک سوی زنجیر می شود و «مادر» سوی دیگر آن. در حقیقت در پاره شدن زنجیر، دو تکه پاره شده هر کدام به تنهایی برای خود زنجیری هستند که هرچند به بلندی پیش از پاره شدن نیستند، اما باز هم به آنها زنجیر گفته می شود. در حالیکه «حلقه ای» که رابطه آنها بوده و گسسته شده، دیگر زنجیر نیست.

منابع و مأخذ :

  • حقانی زنجانی، حسین، طلاق یا فاجعه انحلال خانواده، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۹ ؛
  • حمیدیه و شهیدی، مصطفی و شهریار، اصول و مبانی بهداشت روانی، انتشارات سمت، ۱۳۸۵ ؛
  • ستوده، هدایت الله، آسیب شناسی اجتماعی، انتشارات آوای نور، ۱۳۸۴ ؛
  • فرجاد، محمد حسین، آسیب شناسی اجتماعی ستیزه های خانواده و طلاق و انتشارات منصوری، ۱۳۷۲ .

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله بررسی جزای نقدی در حقوق ایران

دانلود مقاله بررسی جزای نقدی در حقوق ایران

بررسی جزای نقدی در حقوق ایران

مقدمه

انسان محتاج به جامعه، جامعه نیازمند قانون و استقرار قانون منوط به وجود ضمانت اجراهاست. ابتداء مجازاتهای بدنی ضمانت اجرای نقض بسیاری از مقررات بود.بتدریج افکار تازه با احتیاجات نوین وضع کیفرها را تغییر داد به نحوی که از خشونتهای قبلی تا حدی کاسته شد. متعاقب آن فکر ایجاد مجازاتهایی اثربخش با توجه به نوع جرم ارتکابی و سایر عوامل دیگر مورد توجه قرار گرفت و کیفرها تنوعی چشمگیر یافتند. با این تنوع، تفکرات اصلاحی، دیگر گزینش بی ضابطه کیفرها را برای هر جرمی نمی پذیرد. ازاین میان امروزه جزای نقدی به عنوان ضمانت اجرای بسیاری از جرائم و حتی در نقش مجازات جانشینی میدان عمل وسیع و اهمیت شایانی یافته است؛ زیرا از یک سو نهایتاً با اجرای آن دولت منتفع می شود و از سوی دیگر به عنوان ضمانت اجرای بر هم زدن نظم عمومی ابزاری است در دست مقنن که نقش کیفری خود را در میان دیگر مجازاتها ایفاء می کند. چنین طبع دوگانه ای که خاص جزای نقدی است، مباحث زیادی را در بین حقوقدانان برانگیخته، بطوری که حتی در ماهیت آن تشکیک شده است. همین امر باعث گردیده که بسان سایر مجازاتها بی اختلاف و مناقشه اعمال و اجراء نگردد. از اینرو گاه اهداف و اصول مسلم حقوق کیفری نیز در ارتباط با اعمال و اجرای این کیفر نادیده گرفته شده است. حتی با آن به چهره ای متفاوت از سایر مجازاتها در برخورد با نهادهای حقوقی حقوق کیفری از قبیل تعدد، تکرار، تخفیف و تعلیق . . نگریسته شده است. سرانجام اجرای آن طریق عادی و روند طبیعی را طی نکرده بطوری که بازداشت بدل از جزای نقدی در صورت عدم پرداخت جانشین آن شده و توسل به مفاهیم حقوق مدنی در اجرای این مجازات نقش بارزی پیدا کرده است.

فهرست مطالب

مقدمه

بخش نخست: کلیات

فصل اول: تعریف، ماهیت و خصالص جزای نقدی

گفتار اول: تعریف جزای نقدی

گفتار دوم: ماهیت جزای نقدی

گفتار سوم: خصائص جزای نقدی

فصل دوم: مزایا، معایب و شیوه های رفع معایب جزای نقدی

گفتار اول: مزایای جزای نقدی

گفتار دوم: معایب جزای نقدی

گفتار سوم: شیوه های رفع معایب جزای نقدی

الف- کاربدل از جزای نقدی

ب- رژیم روزهای جزای نقدی

فصل سوم: اقسام جزای نقدی

گفتار اول:جزای نقدی ثابت و نسبی

الف- جزای نقدی ثابت

ب- جزای نقدی ثابت

گفتار دوم: جزای نقدی اصلی و تکمیلی (تتمیمی)

تکمله- تبدیل مجازات تتمیمی به جزای نقدی

فصل چهارم: اهداف و اصول حاکم بر جزای نقدی

گفتار اول: هدف کیفری

گفتار دوم: هدف مالی

گفتار سوم: هدف مقنن در تعیین جزای نقدی

گفتار چهارم: اصل قانونی بودن

گفتار پنجم: اصل شخصی بودن

الف- عدم پذیرش پرداخت از سوی ثالث

ب- عدم پرداخت به صورت تضامن

ج- عدم انتقال به ورثه

د- مجازات اشخاص حقوقی

گفتار ششم: اصل فردی کردن و نقش قاضی

فصل پنجم:مفاهیم مشابه جزای نقدی

گفتار اول: معیار تشخیص جزای نقدی از مفاهیم مشابه

گفتار دوم: تفکیک بین جزای نقدی و خسارت ناشی از جرم

گفتار سوم: تمیز بین جزای نقدی و دیه

گفتار چهارم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه مالیاتی

گفتار پنجم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه بدنی

گفتار ششم: تمیز بین جزای نقدی و جریمه انتظامی

بخش دوم: عوامل موثر در تعیین جزای نقدی

فصل اول:تشدید جزای نقدی

گفتار اول: تعدد جرم و جزای نقدی

الف- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴

ب- تعدد جرم بر اساس ماده ۲ الحاقی مصوب ۱۳۱۱

ج- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲

د- تعدد جرم بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۰

گفتار دوم: تکرار جرم و جزای نقدی

الف- تکرار جرم به موجب قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴

ب- تکرار جرم به موجب قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲

ج- تکرار جرم به موجب قوانین مجازات اسلامی

فصل دوم: احتساب بازداشت قبلی و تخفیف جزای نقدی

گفتار اول: احتساب بازداشت قبلی

الف- احتساب در زمان حکومت قوانین مجازات عمومی

ب- احتساب در زمان حکومت قوانین مجازات اسلامی

گفتار دوم: تخفیف جزای نقدی

الف- تخفیف در قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴

ب- تخفیف در قانون مجازات عمومی ۱۳۵۲

ج- تخفیف به موجب قانون راجع به مجازات اسلامی

د- تخفیف به موجب قانون مجازات اسلامی

فصل سوم: تعلیق جزای نقدی

فصل چهارم: تبدیل حبس به جزای نقدی

بخش سوم: اجرای جزای نقدی و عوامل موثر در آن

فصل اول: اجرای جزای نقدی

گفتار اول: فوریت اجرای حکم جزای نقدی و موارد تأخیر آن

الف- فوریت اجرای حکم جزای نقدی

ب- موارد تأخیر اجرای جزای نقدی

۱-اعطای مهلت پرداخت از سوی قانونگذار

۲-فرار محکوم علیه

۳-تقسیط جزای نقدی

۴-اجتماع حبس با جزای نقدی

گفتار دوم: مقامات صلاحیت دار اجرای جزای نقدی

گفتار سوم: تقدم حق محکوم له بر وصول جزای نقدی

گفتار چهارم: نحوه وصول جزای نقدی

الف- طریقه وصول از ددگاه مدنی

ب- وصول به صورت تضامنی

ج- پرداخت از طرف شخص ثالث

د- تقسیط جرای نقدی

۱- جواز و عدم جواز تقسیط

۲- مرجع اعطای تقسیط

۳- شرایط تقسیط

۴- عدول از تقسیط

گفتار پنجم: بازداشت بدل از جزای نقدی و شیوه های معافیت از آن

الف- بازداشت بدل از جزای نقدی

ماهیت بازداشت

مدت بازداشت

تجزیه پذیری و عدول از بازداشت به جزای نقدی

ب- شیوه های معافیت

۱- معافیت از بازداشت

۲- اعسار

فصل دوم: عوامل موثر در اجرای جزای نقدی

گفتار اول: گذشت متضرر از جرم

الف- در جرائم قابل گذشت

ب-در جرائم غیرقابل گذشت

گفتار دوم: جنون محکوم علیه

گفتار سوم: فوت محکوم علیه

گفتار چهارم: عفو

نتایج و پیشنهادات

مقدمه

انسان محتاج به جامعه، جامعه نیازمند قانون و استقرار قانون منوط به وجود ضمانت اجراهاست. ابتداء مجازاتهای بدنی ضمانت اجرای نقض بسیاری از مقررات بود.بتدریج افکار تازه با احتیاجات نوین وضع کیفرها را تغییر داد به نحوی که از خشونتهای قبلی تا حدی کاسته شد. متعاقب آن فکر ایجاد مجازاتهایی اثربخش با توجه به نوع جرم ارتکابی و سایر عوامل دیگر مورد توجه قرار گرفت و کیفرها تنوعی چشمگیر یافتند. با این تنوع، تفکرات اصلاحی، دیگر گزینش بی ضابطه کیفرها را برای هر جرمی نمی پذیرد. ازاین میان امروزه جزای نقدی به عنوان ضمانت اجرای بسیاری از جرائم و حتی در نقش مجازات جانشینی میدان عمل وسیع و اهمیت شایانی یافته است؛ زیرا از یک سو نهایتاً با اجرای آن دولت منتفع می شود و از سوی دیگر به عنوان ضمانت اجرای بر هم زدن نظم عمومی ابزاری است در دست مقنن که نقش کیفری خود را در میان دیگر مجازاتها ایفاء می کند. چنین طبع دوگانه ای که خاص جزای نقدی است، مباحث زیادی را در بین حقوقدانان برانگیخته، بطوری که حتی در ماهیت آن تشکیک شده است. همین امر باعث گردیده که بسان سایر مجازاتها بی اختلاف و مناقشه اعمال و اجراء نگردد. از اینرو گاه اهداف و اصول مسلم حقوق کیفری نیز در ارتباط با اعمال و اجرای این کیفر نادیده گرفته شده است. حتی با آن به چهره ای متفاوت از سایر مجازاتها در برخورد با نهادهای حقوقی حقوق کیفری از قبیل تعدد، تکرار، تخفیف و تعلیق . . نگریسته شده است. سرانجام اجرای آن طریق عادی و روند طبیعی را طی نکرده بطوری که بازداشت بدل از جزای نقدی در صورت عدم پرداخت جانشین آن شده و توسل به مفاهیم حقوق مدنی در اجرای این مجازات نقش بارزی پیدا کرده است.

علت انتخاب موضوع

چندی است قانونگذار ما گرایش ویژه ای به گزینش جزای نقدی به عنوان ضمانت اجرای بسیاری از جرائم داشته است. به نحوی که با نگاهی اجمالی به قوانین تازه تصویب، فزونی این کیفر بر سایر مجازاتها مشاهده می شود. با این وجود، قانونگذار مقررات حاکم بر آن را بیان نداشته است. اگر چه مواردی در این خصوص به طور پراکنده در لابلای قوانین جزائی دیده می شود؛ اما این مقررات ابهام و اجمال حاکم بر این مجازات را از حیث اعمال و اجرای آن نمی زداید. جدای از قوانین، نویسندگان کتب حقوق جزائی نیز یک یا چند صفحه را بیشتر اختصاص به این موضوع نداده اند. چند مقاله ای هم که در این خصوص راجع به پاره ای از مباحث آن انتشار یافته، غالباً در زمان لازم الاجراء بودن قانون مجازات عمومی ۱۳۰۴ بوده است. از این میان رساله دکتری آقای بهروز تقی خانی که تحت عنوان « مجازات غرامت در حقوق ایران » در زمان لازم الاجراء بودن قانون مذکور نوشته شده است، با وجود جامع بودن در زمان خود، تغییر مکرر قوانین کیفری صیغه ای تاریخی به آن داده است.

روش تحقیق

روش این تحقیق همانند غالب تألیفات حقوقی روش کتابخانه ای است. با این توضیح که علاوه بر استفاده از قوانین که شالوده عمده این تحقیق را تشکیل داده است، هر جا که لازم بوده به رویه قضائی، بخشنامه ها و آئین نامه ها استناد شده است. از نظریه علمای حقوق نیز حسب جایگاه خود در منابع حقوقی برای تفسیر و توضیح درست قوانین مربوطه و آگاهی بر معنای حقیقی قانون استفاده شده است. بطوری که سعی گردیده با بهره گیری از منابع موجود، سراسر این تحقیق از توصیف و تحلیل خالی نباشد.

الف- منابع فارسی

۱- آخوندی، محمود، آئین دادرسی کیفری، جلد سوم، چاپ اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۹

۲-آزمایش، علی، تقریرات درس حقوق جزای عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سال تحصیلی ۷۲- ۱۳۷۱

۳-آزمایش، علی، «بررسی انتقادی قانون مجازات عمومی ایران مصوب تیرماه ۱۳۵۲»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۱۳، سال ۱۳۵۲

۴- آشوب، …، « مجازات اعمال و خصائص آن»، مجموعه حقوقی، شماره ۲۳، شماره ۲۳، سال ۱۳۷۱

۵- آشوری، محمد، آئین دادرسی کیفری، جلد اول، چاپ دوم، سمت، ۱۳۷۶

۶- آشوری، محمد، «نقش زیان دیده از جرم و تحول آن در دعاوی کیفری» مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۳۴، سال ۱۳۷۴

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود کارتحقیقی عقد وقف

دانلود کارتحقیقی عقد وقف

پیش گفتار:

انسان زندگی جاودانه و ابدی ندارد. به همین جهت مایل است پس از مرگ، یادگارهایی از خود به جای گذارد. این یادبودها می توانند خیرات و مبرات، عمل صالح هبه و وقف باشند.

وقف در لغت به معنی ایستادن و حبس کردن است و در اصطلاح حقوقی عبارت از آن است که شخص به منظور یک هدف انسانی و اخلاقی و با نیبت مشروع، تمام و یا قسمتی از مال یا اموال خود را برای جلوگیری از نقل و انتقال حبس کند تا دیگران از منافع آن مال استفاده نمایند. مثلا شخصی تمام یا قسمتی از اموال خود را وقف می نماید تا از منافع آن برای دختران بی‌بضاعت جهیزیه تهیه گردد.

وقف ریشه در تاریخ دینی و مذهبی ما دارد و از عقودی است که ضمن جلوگیری از مال‌اندوزی و تکاثر، موجب تعادل و توازن ثروت در جوامع بشری می شود. نیاکان ما اعتقاد وافری به وقف مال و اموال داشته‌اند و وقف نامه‌هایی که از گذشته‌ها به جای مانده حکایت از این اعتقاد راسخ دارد ولی متأسفانه این رسم بسیار با ارزش به تدریج و در طول زمان به فراموشی سپرده شده است.

پیامبر اسلام می فرمایند: وقتی انسان ۳ سه چیز نام او را جاودانه می سازد:

۱) فرزند صالح ۲) علمی که دیگران از آن بهره مند گردند.

۳) صدقه جاریه (وقف)

امیدواریم با آشنایی با مبانی حقوقی «عقد وقف» شاهد رواج روزافزون این عمل خیر باشیم تا همگان از منافع آن بهره مند گردند.

ان شاءا…

«خلاصه ای بر وقف»

«ضروریات عقد وقف»

۱) مال وقف باید از دارایی شخص خارج شود یعنی حبس گردد تا مورد نقل و انتقال قرار نگیرد.

۲) حبس مال باید دایمی باشد تا با گذشت زمان وضعیت ثابتی داشته باشد.

۳) مالی که وقف شد، به خودی خود اداره آن ممکن نیست بنابراین سازمان یاشخصی باید مسئولیت اداره آن را بر عهده گیرد.

۴) وقف باید برای امور مشروع و با نیت خیرخواهانه باشد.

«خصوصیات واقف»

۱) «واقف» کسی است که مالی را که در مالکیت دارد وقف می کند. همان طور که برای انجام معامله، اهلیت طرفین معامله (رشد، عقل، بلوغ) ضروری است برای وقف اموال نیز برخورداری از این خصوصیت الزامی می باشد. در عقد وقف پس از آن که مال به تصرف موقوف علیهم (کسانی که وقف به نفع آنها می شود) داده شد، عمل وقف تمام و کامل می گردد.

شاید علت آن که تصرف موقوف علیهم موجب کامل شدن این عمل حقوقی می شود، آن است که واقف فرصتی داشته باشد تا عملاً خروج رایگان مال خود را به چشم خود ببیند تا چنان چه به عللی منصرف شد، بتواند از آن انصراف نماید.

۲) واقف باید مالک مالی باشد که آن را وقف می کند (لا وقف الا فی ملک) زیرا به موجب وقف، مال از دارایی شخص خارج می شود. هم چنین واقف می تواند مالی از اموال خود را که دیگری به طور موقت از منافع آن استفاده می کند مانند ملک اجاره‌ای خود یا ملکی که مالک هم جواز در آن حق ارتفاق دارد را هم وقف نماید (مشروط بر آن که با وقف به حق هم جوار آسیبی نرسد).

۳) واقف باید مالی را وقف کند که با استفاده از منافع، عین مال از بین نرود، بنابراین وقف مواد غذایی که با مصرف آن عینی باقی نمی‌ماند، صحیح نمی‌باشند.

«اقسام وقف»

کسی که مال برای استفاده او وقف می گردد (موقوف علیه) یا خاص است یا عام.

۱) موقوف علیه خاص: یعنی تنها اشخاص معینی و محصوری که در وقف نامه از آن‌ها نام برده شده می توانند از منافع وقف استفاده نمایند مانند: وقف بر اولاد، بستگان، خدمه و غیره.

۲) موقوف علیه عام: در وقف عام همه یا بخشی از افراد جامعه موضوع وقف هستند و از منافع آن استفاده می کنند مانند وقف مساجد، معابر، مدارس، پل، بیمارستان و غیره. در وقف عام خود واقف هم می تواند به عنوان یکی از افراد جامعه از منافع وقف استفاده نماید.برای وقف نمی‌توان ما به ازاء تعیین کرد بدین معنی که واقف مالی را وقف کند مشروط بر آن که موقوف علیه در مقابل آن مالی را ببخشد یا مخارج او را بدهد.وقف اموال با نیت نامشروع نافذ نیست چون همان طور که قبلا بیان گردید، وقف باید با نیت خیر و مشروع باشد. چنان چه کسی برای فرار از دین مال خود را وقف نماید، نافذ نیست مگر آن که طلبکار با وقف موافقت نماید که در این صورت وقف دارای اعتبار حقوقی خواهد شد.

«متولی و ناظر»

اداره وقف بر عهده «متولی» و «ناظر» است. وظیفه متولی تصمیم گیری و اجرا است اما ناظر همان طور که از نامش پیداست، نقش بازرسی و نظارتی دارد.

متولی:

متولی در جریان وقف اموال از طرف واقف تعیین می شود بنابراین پس از تحقق وقفف واقف حق تعیین متولی را ندارد.واقف می تواند خود را متولی قرار دهد ولی در هر صورت تولیت متولی باید از طرف اداره اوقاف گواهی شود. در صورت اختلالات در این مورد، مراتب در دادگاه مطرح و قابل رسیدگی خواهد بودد.متولی حق دارد که این سمت را قبول یا رد کند اما چنان چه سمت تولیت را پذیرفت، دیگر حق ندارد استعفا دهد.واقف و حاکم نمی‌توانند متولی را عزل نمایند یعنی عزل متولی امکانپذیر نمی‌باشد و چنان چه متولی در عمل و مدیریت وقف مرتکب خیانت در امانت گردد و از صفت عدالت خارج شود، از طرف دادگاه امینی به او ضمیمه می گردد. البته در یک صورت عزل متولی ممکن است و آن در صورتی است که در وقف نامه قید شده باشد که در صورت عدم عدالت یا خیانت در امانت متولی، واقف یا حاکم حق عزل او را دارد. هم چنین ممکن است واقف در وقف نامه، وصف خاصی را در مورد متولی شرط کرده باشد. پس چنان چه آن وصف از بین برود، سمت متولی نیز خود به خود از او سلب خواهد شد. مثلا ممکن است واقف در وقف نامه قید نماید که متولی حتماً باید متاهل باشد پس چنان چه متولی همسرش را طلاق دهدف وصف خاص مورد نظر واقف دیگر وجود ندارد و متولی خود به خود از سمت خود عزل خواهد شد.تولیت سمتی است که واقف به متولی می دهد بنابراین متولی نمی‌تواند از خود سلب تکلیف و مسئولیت نموده و آن را به دیگری واگذار کند؛ البته متولی برای اداره‌ امور می تواند در یک صورت وکیل بگیرد و آن در حالتی است که در وقف نام «شرط مباشرت» نیامده باشد یعنی چنان چه واقف در وقف نامه صرفاً متولی را مقید به انجام و اداره امور وقف نکرده باشد، او می تواند برای اداره امور وکیلی انتخاب نماید و البته وکیلی که متولی انتخاب می کند، باید توانایی انجام امور را داشته باشد، چنانچه اداره اوقاف تشخیص دهد که وکیل تواناییهای لازم را ندارد، به متولی تکیف می کند که وکیل را تعویض نماید.

منابع:

  1. دکتر ناصر کاتوزیان، عقد معین، جلد سوم (عطایا)، نشر یلدا، تهران ۱۳۶۹٫
  2. دکتر ناصر کاتوزیان،‌دوره مقدماتی حقوق مدنی، جلد اول.
  3. دکتر سید حسن امامی،‌حقوق مدنی،‌جلد اول،‌انتشارات اسلامیه، چاپ ۱۴، ۱۳۷۳
  4. دکتر سید حسن امامی،‌حقوق مدنی، جلد دوم، انتشارات اسلامیه، چاپ ۱۴، ۱۳۷۳٫
  5. شهید اول، لمعه دمشیقه،‌جلد اول- انتشارات دارالفکر، چاپ ۳، ۱۳۷۴٫
  6. احمد شمس (وکیل پایه یک دادگستری)،‌نظام حقوقی، نشر دادگستر، چاپ اول، ۱۳۷۶
  7. نشریه داخی کانون و کلای دادگستری
  8. مجلات حقوقی
  9. مقاله‌ای از روزنامه ایران
  10. دکتر عهید، فرهنگ زبان فارسی، چاپ ۳
  11. قانن مدنی

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله نحوه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

دانلود مقاله نحوه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

نحوه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

خصوص ثبت معاملات و اسناد مردم توسط میرزا حسین خان سپهسالار و به دستور ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفت که کتابچه ای تهیه شد و با معاملات انجام شده بر طبق مواد قانونی آن رفتار می شد و به تبعیت از دول متدول آن زمان به اسناد تمبر زده و مهر می کردند تا ضمن اعتبار بخشیدن به اسناد از تقلب و تزویر نیز جلوگیری می شد.

پس از نوشتجات میرزا حسین خان سپهسالار قانون ثبت در ۲۱ ثور ۱۲۹۰ شمسی (در ۱۳۹ ماده) تصویب شد. قانون مزبور ثبت اسناد را اجباری ننمود، ولی پس از ثبت ورقه سندیت آن بین طرفین محرز بوده است.

در دوره چهارم تقنینیه قانون ثبت دیگری در ۲۱ حمل ۱۳۰۲ (در ۱۲۵ ماده) تصویب شد. قانون مزبور ثبت املاک را در موارد خالصجات (دهات، مراتع یا اراضی شاهی) که بین اتباع خارجه (ماده ۳۴) اجباری دانسته و نیز هر معامله ای که پس از ثبت ملک می شده درج آن در دفتر املاک لازم بوده والّا دولت آنها را رسمی نمی شناخت.
در ۲۲ بهمن ۱۳۰۸ قانون ثبت اسناد و املاک تحت ۲۵۶ ماده تصویب گردید که ثبت املاک و بعضی اسناد را اجباری نموده بود. در قانون ثبتی که در ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۱۰ تحت ۱۴۱ ماده به تصویب رسید و از فروردین سال ۱۳۱۱ به مورد اجرا گذاشته شد و بعداً اصلاحات و الحاقات در آن صورت گرفت ثبت اسناد اختیاری و مانند املاک که ثبت آنها الزامی است، مردم در ثبت اسناد خود الزامی ندارند و می توانند از ثبت معاملات و قراردادها و تعهدات و سایر عقود خود در دفاتر اسناد رسمی خودداری نمایند. مگر در مواردی که در مواد ۴۶ و ۴۷ ق.ث به ثبت آنها دستور داده شده است:

۱- کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد.
۲- کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده است.
لذا اسناد معاملات و عقود راجع به عین (عرصه یا اعیان، خانه، آپارتمان، باغ و …) یا منافع (حق انتفاع و اجاره املاک) (اگر بیش از سه سال باشد) یا حقوق (حق ارتفاع و …) که در دفتر املاک ثبت شده باشد باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شوند. تا نقل و انتقالات به عمل آمده در دفتر املاک مربوطه ثبت شود و لزومی ندارد که در محل وقوع ملک دفتر اسناد باشد یا خیر، در هر حال ثبت سند الزامی است.

ماده ۴۷ ق.ث می گوید: «در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند، ثبت اسناد ذیل اجباری است:
۱- کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیر منقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.
۲- صلحنامه و هبه نامه و شرکت نامه».

فهرست اسامی شهرهای مشمول اجباری شدن ثبت اسناد که قبل از تصویب قانون و بعد از سال ۱۳۱۰ به ترتیب از ۱/۱/۱۳۰۹ در تهران شروع و در شهرهای مختلف در سالهای متفاوت آگهی شده در مجموعه قوانین ثبتی ذکر شده؛ ماده مزبور الزام ثبت و اسناد را قائل به شروطی می داند:
اول: وجود اداره ثبت اسناد و املاک و دفتر اسناد رسمی در محلی که این موضوع اکنون در تمامی نقاط کشور تقریباً حاصل شد.

دوم: وزارت عدلیه (سازمان ثبت اسناد و املاک فعلی که از معاونتهای قوه قضاییه می باشد) مقتضی بداند و به نحو مقتضی آگهی نماید و ثبت معاملات مذکور در ماده را اجباری نماید. اکنون اسناد زیادی با عناوین مختلف که در این نوشته نمونه های آن خواهد آمد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود که جامعه پذیرفته و ادارات و محاکم قبول دارند که در ماده مذکور از تنظیم و ثبت این اسناد ذکری به میان نیامده، ولی مورد پذیرش عرف جامعه قرار گرفته مانند انواع اسناد وکالت تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی. اسناد قطعی منقول (اتومبیلها و ماشین آلات راهسازی و …) انواع تعهدات دانشجویی، تقسیم نامه ها در املاک مشاعی را که نمی توان معامله تلقی نموده و امثال اینها.

قانونگذار برای ضمانت اجرای اجباری بودن ثبت اسناد با توجه به مواد ۴۶ و ۴۷ ق.ث و مقررات مذکور در آنها در ماده ۴۸ ق.ث بیان می کند: «سندی که مطابق مواد فوق باید به ثبت برسد و به ثبت نرسیده در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد». هر چند این ماده از زمان تصویب دست نخورده باقیمانده و اصلاح نشده ولی عرف و رویه بعضی از

محاکم در رسیدگی و تأیید عقود منعقده راجع به عین یا منافع املاک ثبت شده با اسناد عادی به استناد مواد ۱۰ و ۱۹۰ و ۱۹۱ ق.م بدون توجه به ماده مزبور صورت می گیرد.
در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۵۱ مواد ۱۴۲ الی ۱۵۷ به قانون ثبت قبلی الحاق گردید و قانون ثبت ۱۵۷ ماده شد. بعد از انقلاب جهت سامان دادن به اسناد عادی (قولنامه ها) و تعیین وضع ثبتی اعیان ایجاد شده در املاک که به واسطه موانع قانونی تنظیم سند رسمی برای آنها میسر نبود، قانون اصلاح مواد ۱ و ۲ و ۳ قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب (۳۱/۴/۱۳۶۵) و الحاق موادی به آن مصوب (۲۱/۶/۱۳۷۰) راجع به اصلاح مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت تصویب گردید که مورد عمل می باشد.

ادارات ثبت با توجه به مواد فوق نسبت به مبایعه نامه های عادی منعقده نسبت به بناهای احداثی که مالکیت ندارند و در مواعد اعلام شده در ادارات ثبت تشکیل پرونده داده اند رسیدگی و اسناد مالکیت شش دانگ به نام خریدار سند عادی ثبت و صادر می نمایند.

برای اولین بار در ۱۳ بهمن سال ۱۳۰۷ قانون تشکیل دفاتر اسناد رسمی در ۲۰ ماده به تصویب رسید که بر اساس آن متعاملین در ثبت اسناد خود در دفاتر آزاد و مختار بودند و دفاتر اسناد رسمی حق ثبت اسناد مربوط به نقل و انتقالات راجع به املاک ثبت شده را نداشتند.

پس از قانون ۲۱ بهمن سال ۱۳۰۸ در ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۱۰ قانون ثبت اسناد و املاک در ۱۴۱ ماده تصویب شد که ناسخ قانون مصوب ۲۱ بهمن ۱۳۰۸ بوده و از اول فروردین ماه سال ۱۳۱۱ قابل اجرا گردید و این قانون به جز موادی که در تاریخ ۱۸/۱۰/۵۱ و بعد از آن اصلاح یا الحاق شده تا کنون به مدت هفتاد سال است که مورد استناد و عمل می باشد و بر اساس همین قانون ثبت املاک اجباری و ثبت اسناد جز در موارد مندرج در مواد ۴۶ و ۴۷ اختیاری است.

تشکیل دفاتر اسناد رسمی بر اساس قانون فوق با بنیان جدید توسط علی اکبر داور (وزیر دادگستری پهلوی اول) پایه گذاری شد. تا آن زمان علمای روحانی و مراجع مذهبی اسناد مردم را تنظیم و ثبت می کردند ولی دارای دفاتر رسمی نبودند و این امر موجب تنظیم اسناد معارض در نزد همان مراجع یا مراجع دیگر می شد و برای معاملات، امنیتی وجود نداشت.
داور به قوانین اروپایی آشنایی داشت و میل داشت که سیستم فرانسه را در ایران اجرا نماید، ولی به لحاظ کمبود تحصیل کرده های لیسانسیه حقوق این کار عملاً مقدور نبوده و آن تعداد تحصیل کرده هم در تنظیم اسناد مردم وارد نبودند، لذا به همان محاضر شرعی رسمیت دادند و برای صاحبان آن محاضر ابلاغ تأسیس دفتر اسناد رسمی صادر نمودند ولی یک نف

ر هم به عنوان نماینده ثبت که اکنون دفتریار خوانده می شود در دفاتر حضور داشت که خود نیز دارای دفتر بود همان سندی را که سردفتر ثبت می نمود او نیز در دفتر خود ثبت می کرد. در ضمن سردفتر را هم کنترل می نمود. از اولین سردفتران که ابلاغ گرفتند می توان از شیخ عبدالحسین نجم آبادی، ایروانی، شیخ ابوالقاسم تویسرکانی و … نام برد.
مبحث اول: نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران

در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان قانون مستقل از تصویب مجلس گذشت، تا کنون این قانون با اصلاحات الحاقی اجرا می شود.
تعریف دفترخانه، سردفتر و دفتریار و وظایف آنان در موارد ۱ الی ۳ قانون مذکور بیان شده است: «دفترخانه اسناد رسمی واحد وابسته به وزارت دادگستری [اکنون قوه قضاییه] است و برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات مربوطه تشکیل می شود. سازمان و وظایف دفترخانه تابع قوانین و نظامات راجع به آن است.» و «اداره امور دفترخانه اسناد رسمی به عهده شخصی است که با رعایت مقررات این قانون بنا به پیشنهاد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و به موجب ابلاغ وزیر دادگستری [ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور] منصوب و سردفتر نامیده می شود.

با توجه به تغییرات حاصله در نظام قضایی کشور قوه قضاییه بعد از انقلاب طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، به عنوان قوه ای مستقل در کنار دو قوه دیگر تشکیل گردید، که ریاست آن عالی ترین مقام قوه قضاییه است: طبق اصل ۱۶۰ قانون اساسی وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسایل مربوط به روابط قوه قضاییه با قوه مجریه و مقننه را برعهده دارد و فقط اختیار استخدام کارکنان اداری قوه قضاییه با وزیر می باشد که از طرف ریاست قوه قضاییه به ایشان تفویض می شود. اکنون صدور ابلاغ سردفتران با ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که معاونت قوه قضاییه را دارد، می باشد و وزیر دادگستری برخلاف مفاد ماده مذکور سردفتران را نصب و عزل نمی کند. و نیز «هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را داراست و دفتریار اول نامیده می شود، می تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد. دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات این قانون منصوب می شود».

دفتریار علاوه بر اینکه معاونت دفترخانه را دارد، نماینده ثبت هم محسوب می شود که بعد از تصویب قانون سال ۵۴ ثبت اسناد دفتر دفتریار منسوخ شد و در حال حاضر اسناد فقط در یک دفتر، سردفتر ثبت می شود و دفترخانه می تواند دفاتر دیگری مثل دفتر اتومبیل و دفتر بانکی داشته باشد که از دفتر سردفتر شماره می گیرند، و سردفتر باید از سازمان ثبت مجوز داشتن چنین دفاتری را قبلاً اخذ نماید.

امتیاز سردفتری جهت تأسیس دفترخانه که با صدور ابلاغ از سوی ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت می گیرد، فقط برای محلی معتبر است که سردفتر برای آن محل قبول شده و ابلاغ گرفته است. سردفتر حق افتتاح دفتر و یا شعبه ای از دفتر را در خارج از محل و حوزه ابلاغ خود ندارد و باید محل تأسیس دفتر را به سازمان ثبت قبل از شروع به کار معرفی نماید تا مورد موافقت قرار گیرد.

مطابق ماده ۲ قانون ثبت «… مسئولین دفاتر و صاحبان دفاتر اسناد رسمی جز در محل مأموریت خود نمی توانند انجام وظیفه نمایند، اقدامات آنان در خارج از محل اثر قانونی ندارد.» ماده درصدد بیان صلاحیت محلی سردفتر است و آن هم از جهت محل خدمت و حوزه ثبتی است که امتیاز و ابلاغ تأسیس دفترخانه برای آنجا صادر گردیده، (باید شهر باشد) لازم به ذکر است که دفاتر از جهت تعیین صلاحیت تنظیم اسناد مختص محلی خاص نمی باشند. سردفتر در هر محلی که بوده باشد اختیار و حق تنظیم اسناد املاک و اموال منقول یا غیر منقول تمام نقاط کشور را داراست. سردفتر تهران می تواند نسبت به تنظیم اسناد نقل و انتقال املاک واقع در مشهد، اصفهان، ارومیه و … با اخذ مجوزهای لازم از محل وقوع ملک اقدام نماید.

مبحث دوم: وظایف سردفتران و دفتریاران
در قانون ثبت وظایف مسئولین دفاتر در ماده ۴۹ ق.ث احصاء شده.
هر چند که در زمان تصویب اولین قانون ثبت، قانون دفاتر اسناد رسمی تصویب نشده بود و بندهایی که در این ماده ذکر شده در ادارات ثبت آن زمان انجام می شد، ولی بعد از تصویب قانون دفاتر اسناد رسمی و تأسیس دفاتر اسناد رسمی انجام بندهای این ماده نیز جزء وظایف سران دفاتر می باشد.
۱- ثبت کردن اسناد مطابق مقررات قانون

در دفاتر اسناد رسمی ابتدا اسناد در اوراق مخصوص تنظیم و سپس در دفتر سردفتر ثبت می شوند و سران دفاتر موظف به رعایت مفاد این بند می باشند. خلاصه معامله تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی در اسناد قطعی غیر منقول توسط متصدیان دفاتر املاک اداره ثبت در دفتر املاک مربوطه ثبت می شوند.
۲- دادن سواد (رونوشت) مصدق از اسناد ثبت شده به اشخاصی که مطابق مقررات حق گرفتن سواد دارند.
۳- تصدیق صحت امضاء

«دفتر گواهی امضاء دفتری است که منحصراً مخصوص تصدیق امضاء ذیل نوشته های عادی است. بر طبق قانون و آیین نامه مربوطه دفاتر اسناد رسمی مجاز به تصدیق صحت امضای نوشته های مالی نیستند؛ مقصود از نوشته های مالی نوشته هایی است که در آن به طور منجز پرداخت وجه نقدی از طرف امضاء کننده تعهد و یا ضمانت شده باشد و یا آن که موضوع گواهی امضاء شده یا منفعت مالی غیر منقول و یا سهام شرکتهای ثبت شده باشد».
۴- قبول و حفظ اسنادی که امانت می گذارند.

طبق ماده ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی: «سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند، مگر آن که مفاد و مدلول سند مخالف با قوانین و مقررات موضوعه و نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد که در این صورت باید علت امتناع را کتباً به تقاضا کننده اعلام نمایند.
نظم عمومی و اخلاق حسنه مفاهیم کلی هستند و نیاز به بحث و بررسی جامعی دارند، چون که در هر زمان و مکان برخورد و برداشت جامعه از موارد ذکر شده متفاوت است و نمی توان ملاکهای ثابتی را تعیین نمود.

با توجه به ماده ۹۶۹ ق.م که می گوید: «اسناد از حیث طرز تنظیم تابع قانون محل تنظیم خود می باشند». باید نظم عمومی و قواعد آن و اخلاق حسنه را مطابق با زمان و مکان تنظیم سند در نظر گرفت. عدم ثبت اسناد معاملاتی که مخالف صریح قوانین موضوعه کشور می باشند، در ماده ۶۰ ق.ث نیز مورد تأکید قرار گرفته و ضمانت اجرای عدم رعایت آن در ماده ۱۰۱ ق.ث آمده و موجب انفصال از یک تا سه سال از سمت سردفتری که بیانگر نظر و تأکید قانونگذار در رعایت نظم عمومی و اخلاق حسنه و قوانین موضوعه مملکت هست. همچنان که ماده ۱۶ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی نیز مقرر می دارد «هیچ سندی را نمی توان تنظیم و در دفتر اسناد رسمی ثبت نمود مگر آن که موافق با مقررات قانون باشد.» موافقت مفاد سند با مقررات قانونی به صورت امری بیان شده و مفهوم مخالف آن یعنی اینکه هیچ سندی نبادی مخالف مقررات و قانون تنظیم و ثبت شود و دفاتر اسناد رسمی مکلفند در تنظیم و ثبت اسناد کاملاً مقررات و قوانین جاریه را از هر جهت مدنظر داشته باشند. مع الوصف در مواردی سردفتران و دفتریاران باید از تنظیم و ثبت سند خودداری نمایند. می توان این موارد را موارد رد سردفتران و دفتریان نامید.

در ماده ۵۳ ق.ث تصریح شده است: «مسئول دفتر نمی تواند اسنادی را که به منفعت خود یا کسانی که در تحت ولایت یا وصایت یا قیمومت او واقعند یا با او قرابت نسبی تا درجه چهارم یا سببی تا درجه دوم دارند و یا در خدمت او هستند ثبت نماید.»
ماده فوق در سال ۱۳۱۰ تصویب شده که تا زمان تصویب قانون دفاتر اسناد رسمی در سال ۵۴ مجری و معتبر بود، اما با عنایت به ماده ۷۶ قانون دفاتر اسناد رسمی که بیان می دارد: «آن قسمت از قوانین و مقررات که مغایر با مقررات این قانون باشد، نسخ می شود.» ماده ۳۱ قانون مذکور، جایگزین ماده ۵۳ ق.ث گردید؛ به دستور ماده ۳۱ قانون دفاتر اسناد رسمی سردفتران و دفتریاران ممنوع از تنظیم ثبت اسناد در موارد زیر می باشند:

۱- اسنادی که مربوط به خودشان باشد.
۲- اسناد کسانی که تحت ولایت یا وصایت و یا قیمومتشان باشد.
۳- اسناد افرادی را که با آنان قرابت نسبی یا سببی تا درجه چهارم از طبقه سوم دارند.
۴- اسناد افرادی را که در خدمت آنها هستند.
«باید دانست که ماده ۳۱ قانون دفاتر اسناد رسمی و …» مصوب ۱۳۵۴ در مورد اقارت سردفتر ماده ۵۳ ق.ث را اصلاح کرده است و تنظیم سند برای اقارب نسبی یا سببی تا درجه چهارم از طبقه سوم را منع کرده است و به این ترتیب موارد را افزایش داده است، زیر طبق ماده ۵۳ قانون ثبت که بر اساس حقوق اروپایی تنظیم شده و در آن از طبقه نامی برده نشده است، مسئول دفتر می تواند سندی را که مربوط به نواده عمو یا دایی او باشد ثبت نماید، چون با در نظر گرفتن جامع نسب قرابت نواده عمو یا دایی از درجه پنجم است، اما بر اساس ماده ۳۱ قانون دفاتر اسناد رسمی … که بر اساس طبقات ارث و درجات هر طبقه در فقه اسلامی است، مورد مذکور از موارد رد است و سردفتر نمی تواند سند مربوط به اشخاص مذکور را ثبت نماید زیرا عمو و دایی از طبقه سوم می باشند و نواده آنان قرابت درجه سوم از طبقه سوم دارد .»

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود پروژه عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه

پروژه عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه

عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه در مرکز بهمن موتور

فصل اول

الف- بیان مساله:

از دیدگاه West & Farr (۱۹۹۰)نوآوری به سه دسته تقسیم می شود:( West, Farr,1990)

۱- نوآوریهای کمکی: این نوآوریها در زمره نوآوریهای محیط سازمانی قرار می گیرند؛ به عبارتی نوآوریهایی هستند که فرد، تجربیات قبلی خود را در رابطه با انجام یک وظیفه خاص به شغل جدید خود منتقل می کند و باعث ایجاد یک روش جدید انجام کار در شغل فعلی خود می شود.

۲- نوآوری اداری: به عنوان نوآوریهایی توصیف می شود که در سیستم اجتماعی یک سازمان اتفاق می افتد. یک روش جدید برای کارمندیابی، تخصیص منابع، توزیع اختیار و نحوه ارائه پاداشها و همچنین نوآوریهایی در ساختار سازمانی و در مدیریت افراد، نوآوریهای اداری می باشند.

۳- نوآوری فناورانه: نوآوریهایی هستند که در سیستم های فنی یک سازمان اتفاق می افتد و مستقیما به کار و فعالیت اصلی سازمان مرتبط هستند.

در این پژوهش منظور از نوآوری، نوآوری فناورانهInnovation) (Technological می باشد.فرایند نوآوری فناورانه، مجموعه پیچیده ای از فعالیتهاست که ایده و دانش را به واقعیت فیزیکی و کاربردی عملی تبدیل می کند .این فرایند، دانش را به محصولات و خدماتی مناسب تبدیل می کند. از سوی دیگر این فرایند، یکپارچه سازی اختراعات و تکنولوژیهای موجود را می طلبد تا بتوان از این طریق، نوآوریها را به بازار عرضه نمود. این فرایند شامل هشت مرحله می باشد، برخی ازفعالیتهای این مراحل می توانند همپوشانی داشته باشند. این مراحل عبارتند از:‍)خلیل، ۱۳۸۱ (

تحقیقات پایه : این مرحله ، تحقیقاتی است که برای افزایش فهم و درک عمومی ما از قوانین طبیعت صورت می پذیرد . این فرایند ، تولید دانش در طولانی مدت است. تحقیقات پایه می توانند به کاربرد هایی مشخص منجر شود یا فاقد کاربرد خاصی باشد.

تحقیقات کاربردی : تحقیقاتی است که در جهت حل یک یا چند مشکل موجود در جامعه ، هدایت می شود . مثل تحقیقاتی که جهت ساخت داروی درمان بیماری شناخته شده ای انجام می شود . تحقیقات پایه و کاربردی از طریق خلق سیستماتیک دانش جدید در جهت تکمیل دانش قبلی ، به پیشرفت علم کمک می کنند. تحقیقات کاربردی موفق، آنهایی هستند که به توسعه و به کار گیری تکنولوژی منجر می شوند.

توسعه تکنولوژی : فعالیتی انسانی است که دانش و ایده را به سخت افزار فیزیکی ، نرم افزار و یا خدمت تبدیل می کند این امر می تواند شامل اثبات امکانپذیری ایده، ارایه الگوی طراحی یا ساخت و تست نمونه آزمایشی باشد.

پیاده سازی تکنولوژی: مجموعه فعالیتهای مرتبط با عرضه محصول به بازار است. پیاده سازی تکنو لوژی به اولین استفاده عملیاتی جامعه از ایده یا محصول اطلاق می شود . این مرحله در بر گیرنده ملاحظات فراوانی همچون هزینه، ایمنی یا حتی ملاحظات زیست محیطی است که این فعالیتها ، متضمن موفقیت محصول یا خدمت ، در عرضه تجاری است .

تولید: فعالیتهای مرتبط با تبدیل گسترده مفاهیم طراحی یا ایده هابه محصولات و خدمات است. کلیه فعالیتهای ساخت، کنترل تولید، لچیتیک و توزیع ، در این مرحله واقع می شوند.

بازاریابی: فعالیتهایی است که خواست مشتریان برای در اختیار گرفتن تکنولوژی را تضمین می کند . این مرحله، ارزیابی بازار، استراتژی توزیع، ارتقای بازار و سنجش رفتار مشتریان را شامل می شود .

انتشار : استراتژی و مجموعه فعالیتهایی که موجبات استفاده گسترده از تکنولوژی و تسلط آن در بازار را فراهم می آورد . تکثیر، به شیوه بهره گیری از تکنولوژی و روشهای بازار یابی تکنولوژی بستگی دارد. به عنوان مثال، شرکت مایکرو سافت با قراردادن تکنولوژی جستجو گر اینترنت در نرم افزارهای متداول ویندوز خود موجبات فراگیر شدن آنرا فراهم آورد.

ارتقای تکنولوژی: مجموعه فعالیتهایی که باعث حفظ مزیت رقابتی تکنولوژی می شود. فعالیتهایی همچون بهبود تکنولوژی، بهبود کیفیت، کاهش هزینه و پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان ارتقای تکنولوژی ، مسلما دوره عمر تکنولوژی را افزایش می دهد.

هر چند مرکز بهمن موتور در زمینه نوآوریهای فناورانه در سالهای اخیر، پیشرفت خوبی داشته است، ولی این پیشرفت نسبت به پیشرفت های جهانی روند آرامتری را طی نموده است. که شاید یکی از دلایل آنرا بتوان ضعف های موجود در فرایند نوآوری این مرکز دانست، که این ضعف ها به نوبه خود موانعی را بر سر راه ارائه نوآوریهای فناورانه ایجاد می کنند. بنابراین در این پژوهش، محقق سعی دارد با مقایسه فرایند نوآوری مرکز بهمن موتور با مدل نوآوری ایده ال (مدل نوآوری Zaki and Khalil (، نقاط ضعف آنرا شناسایی کند و پس از آن در طی مصاحبه هایی با معاونین بخشهایی از این مرکز و همچنین بررسی ادبیات موضوع، عوامل موثر بر بهبود این فرایند را شناسایی و در نهایت راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه دهد.

منابع

(۱) دلاور ؛ علی؛ ۱۳۸۰؛ مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی . تهران؛ انتشارات رشد.

(۲) سرمدی؛ زهره؛ بازرگان ؛ عباس ؛ حجازی ؛ الهه ؛ ۱۳۸۰؛ روش تحقیق در علوم رفتاری ؛ تهران ؛ نشر آگاه.

)۳) حسینی، یعقوب، «آمار ناپارامتریک-روش تحقیق و نرم افزار آماریSPSS »، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۲٫

(۴)خاکی ؛ غلام رضا ؛ ۱۳۷۸ ؛ روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ؛ تهران ؛ نشر مرکز تحقیقات علمی کشور.

(۵) طالب ؛ مهدی ؛ ۱۳۶۹ ؛ چگونگی انجام مطالعات اجتماعی ؛ تهران ؛ انتشارات امیر کبیر.

(۶) سارو خانی ؛ باقر ؛ ۱۳۷۸ ؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی ؛ تهران ؛ انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

(۶) نادری ، عزت الله ؛ سیف نراقی، مریم ؛ ۱۳۷۵؛ روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی ؛ تهران ؛ انتشارات بدر .

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله دنده های خورشیدی یا سیاره ای

دانلود مقاله دنده های خورشیدی یا سیاره ای

دنده های خورشیدی یا سیاره ای در جعبه دنده ها

مجموعه دنده های خورشیدی در اوایل قرن حاضر در اتومبیلهای آمریکایی بکار رفته است و آنها در زمره کار برد اولین نوع دنده ها در جعبه دنده های اتومبیل های سواری و کامیونهای سبک بودند و بدلیل داشتن مزیت برای راننده هنگام دنده ها کاربرد آن پیشنهاد گردید . در صور تیکه در جعبه دنده های لغزشی معمولی که هنوز سنگرونیزه نشده بودند احتیاج به یک راننده ماهری داشت که تعویض دنده ها را در حین حرکت انجام دهد . در این شرایط جعیه دنده های خورشیدی دو سرعته با یک دنده عقب بطور انحصاری طراحی می گردید و در کادیلاک ۱۹۰۶ جعبه دنده خورشیدی ۳ ساعته بکار برده شد که طراحی آنها خالی از اشکال نبود و به فکر استفاده از دنده پینیونها بوش دار بودند تا از صدا کردن دنده ها جلوگیری شود .

همزمان پیشرفتهایی در طراحی جعبه دنده های معمولی انجام گردید و تقریباً بطور جامع از آنها در اتومبیلهای سواری و کامیونها اتسافده می گردید و سپس بسوی طراحی مجموعه دنده های خورشیدی سوق داده شدند و در اتومبیل فورد مدل تی (T ) تا سال ۱۹۲۸ از جعبه دنده خورشیدی استفاده می گردید . جعبه دنده های خورشیدی که به صحنه آمده بود با تولید جعبه دنده خودکار اور درایو توسط بورگ وارنر و جعبه دنده اتوماتیک هیدراماتیک توسط جنرال موتور افت فاحشی نمود و دوباره تحقیق و توسعه در مورد دنده های مار پیچ ،آلیاژ های فولاد ،برطرف نمودن گرمای فلزات و یاتاقانهای سوزنی و حذف کردن تعدادی از نواقص انواع اخیر جعبه دنده های خورشیدی آغاز گردید .

جعبه دنده های خورشیدی امروزه کاربرد وسیعی دارند . تنوع جعبه دنده های اتوماتیک در اتومبیلهای سواری و کامیونها و کاربرد در فرمانها ، گرداننده نهایی (دیفرانسیل) و چرخهای متحرک ماشین آلات ساختمانی و کاهش دهنده هایی ماننند محرکهای ملخ دار در هواپیما و یا محرک پروانه کشتی و غیره را دارا می باشد و موارد فوق تعدادی از نمونه های کاربرد دنده های خورشیدی در انتقال قدرت می باشند .

مجموعه خورشیدی یا مجموعه دنده های سیاره ای

قلب جعبه دنده های اتوماتیک سیستم دنده های خورشیدی است . بنابراین لازم است تا مروری بر ساختمان اساسی یک مجموعه خورشیدی ساده را داشته باشیم و بطور مقدمه طرز کار دنده های خورشیدی بیان می گردد .

یک مجموعه خورشیدی یا سیاره ای مطابق شکل های ۱-۱ و ۱-۲ شامل یک دنده خورشیدی یا دنده مرکزی است که احاطه شده است با دنده های هرز گرد سیاره ای با پینیونها که روی محور نگهدارنده بطور انفرادی در حامل سیاره ای یا قفسه قرار گرفته و حرکت دورانی می کنند و به طور دائم درگیر می باشند و قفسه در داخل دنده داخلی یا رینگی (به این دلیل به این نام خوانده می شود که محیط دایره از داخل دندانه دار شده است ) احاطه شده و ب طور دائم با پینیونهای دنده های سیاره ای درگیر می باشند .

مجموعه دنده های خورشیدی یا سیاره ای که نامش از عمل دنده های پینیون سیاره ای گرفته شده است قادرند تا دور محورشان بچرخند و همزمان اطراف دنده خورشیدی دوران نمایند مانند گردش زمین که هم به دور خودش و هم اطراف کره خورشید دوران می نماید . با مطالعه اشکال ۱-۱و ۱-۲ به چند مزیت مهم در دنده های خورشیدی پی می بریم .

تمام اعضاء مجموعه خورشیدی در یک محور اصلی شریک هستند و در نتیجه همه آنها در یک مجموعه قرار گرفته اند .

دنده های خورشیدی همیشه بطور ثابت با هم درگیری می باشند و امکان حذف دندانه و یا شکستن و سرو صدا کمتر وجود دارد و هم چنین تعویض نسبت دنده سریع و بطور خودکار بودن افت قدرت انجام می گیرد .

دنده های خورشیدی نسبت به جعبه دنده های استاندارد می توانند سختر و قویتر باشند و بارهای گشتاوری را بطور وسیع جابجا یا انتقال نمایند و دارای حجم کمتری می باشند به این دلیل که بار گشتاوری از میان دنده های سیار ه ای عبور می نماید و نیرو به چند دنده سیاره ای که تعداد دنده های درگیر انها بیشتر می باشد تقسیم می گیردد و در نتیجه قدرت انتقال افزایش می یابد .

موقعیت اعضاء مجموعه سیاره ای برای نگه داشتن یا درگیری و قفل نمودن آنها با یکدیگر برای تعویض نسبت دنده ها نسبت به هم رابطه ساده ای دارند .

تعاریف

وقتی که یک سری چرخ دنده با هم به صورت ساده و یا ترکیب شده و یا مانند سیستم خورشیدی در حال گردش می باشند لازم است تا بعضی از اصلاحات را در مورد توضیح چگونگی کار و تاثیر انها بر مسیر قدرت عنوان گردد . بنابراین مروری داریم بر تعاریف درگیری دنده که در مورد وظیفه و عملکرد مجموعه خورشیدی ضروری می باشد .

نسبت دنده : با چرخش چرخ دنده ورودی می توان دورهای چرخ دنده ورودی ۳ دور و تعداد دوران چرخ دنده خروجی یک دور باشد نسبت دنده ۱: ۳ خواهد بود .

کاهش دنده : نسبت کاهش دنده باعث می شود که در این حالت گشتاور افزایش دور کاهش یابد . به عنوان مثال در مورد یک نسبت دنده ۱:۳ اگر گشتاور ورودی ۱۸۰ فوت – پوند و دور ورودی ۲۷۰۰ در دقیقه تغییر می یابد . (ضایعات و تلفات اصطکاکی که همیشه وجود دارد محسوب نگردیده است ) .

مراجع :

۱٫http://zone.ni.com/devzone/devzone.nsf/webcategories

۲٫www.encoderdevices.com

۳٫www.micromo.com

۴٫www.globalspec.com

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله ماشینکاری با جت آب

دانلود مقاله ماشینکاری با جت آب

ماشین کاری با جت آب (water get machining – whm)

از آب برای برش استفاده می شود. آب با فشار زیاد در حدود ۴۰۰۰-۲۰۰۰ بار در یک مسیر پیوسته وارد منطقه ماشینکاری می شود که در اینجا عمل براده برداری توسط کار مکانیکی است زیرا آب بطور مکانیکی بیرون می آید. آب به عنوان ابزار برش استفاده می گردد. آب بعنوان ابزار برش در مسیر پیوسته و کنترل شده ای از نازل با مجرای ریز با سرعت معادل سه برابر سرعت صوت و فشار ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ بار خارج می شود و به قطعه کار وارد می شود .فرایند برش با آب خالص برای مواد با استحکام کم مثل کاغذ فایبر گلاس و مقوا بکار می رود به این روش ماشینکاری هیدرودینامیک یا برش با ماایع گفته می شود.موقعی ک نیروی موضعی ذره ای سیال از مقاومت پیوندهای ریز ساختار ماده بیشتر باشد باعث جدائی اتمها مولکولهای ماده گردیده و سایندگی یا برش تحقق می یابد.جت آب قادر به شکست پیوندهای فلزات ،پلاستیکها ،چرم فگرافیت ،فایبر گلاس ،تیتانیم و مواد مرکب کامپوزیت می باشد . جت آب برای مواد نرم و محکم بکار برده می شود و مانند edm محدودیت ندارد . عمل برش با سرعت بسیار بالایی صورت می گیرد و به هیچ وجه ماده خیس نمی شود حتی کاغذ و یا گوجه فرنگی و یا کیک با این روش براده برداری می شوند یعنی عرض براده برداری خیلی کوچک است.جنس نازل یاقوت است زیرا نسبت به سایش خیلی مقاوم است . ماشینهای واتر جت طوری ساخته شده اند که قابلیت کنترل چندین محور را در چندین جهت دارند بنابر این ماشینکاری نه تنها شکل های ساده بلکه شکلهای پیچیده نیز با ان امکان پذیر است.

تاریخچه برش با آب

سال ۱۹۰۰ میلادی کارگرهای یک نیروگاه بخار مشاهده کردند بخار خارج شده از سوراخ دسته های جارو را برش می دهد.عدم آلودگی محیط زیست حسن این دستگاه است.

مزایای برش با آب

برش یک بعدی – عرض برش انقدر کم است که ما می توانیم برش را یک بعدی فرض کنیم .فرایند بدون پلیسه است.قابلیت تکرار زیاد است . مسئله فرسایش ابزار را نداریم . یعنی در مدت زیادی ما یک کاری را می توانیم انجام دهیم .آلودگی محیطی نداریم . چون تمام ذرات معلق همراه با آب خارج می شود . در برخی مواد آزبست و سیمان خیلی خوب است .برای محیطهای قابل اشتغال و انفجار مناسب است .ابزار مورد استفاده که آب است ارزان و در دسترس است .با توجه به آنکه مقدار اب در ساعت ۲۰۰ الی ۱۵۰ لیتر است و خود آن مقدارکمی است ولی بازهم آن قابل بازیابی است.کیفیت برش بالایی دارد.در مواد نرم ایجاد لهیدگی و یا تغییر فرم نمی دهد.آلودگی صوتی حداقل مقدار خود را دارد.تجهیزات آن در فاصله دو برابر از محل کار قرار دارد. برش سه بعدی امکان پذیر است . این روش قابلیت اتوماتیک شدن زیادی دارد. چون تجهیزات آن دور از قطعه کار است پس cnc کردن آن خیلی راحت است و استفاده از رباتها امکان پذیر است . پارامترهای برش قابل تنظیم است . بطوری که حتی پارچه و یا کاغذ بریده شده خیس نمی شود.

منابع :

جلفرآیندهای پیشرفته ماشینکاری ترجمه دکتر نصر الله بنی مصطفی عرب

مجله قالبسازان ،شماره ۳۱ ،صص ۷۴-۷۱

مراجعه به جزوه استاد مصافی

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود کارآموزی نیروگاه حرارتی شیروان

دانلود کارآموزی نیروگاه حرارتی شیروان

مقدمه:

بر اساس مصوبه نهایی هیئت وزیران و همچنین هیئت مدیره شرکت توانیر در سال ۵۵ برای رفع نیا ز برق در شبکه شمال خراسان بزرگ نیروگاه گازی شیروان در زمینی به مساحت ۱۷۶۵۴ متر مربع با زیر بنای ساختمانی تقریبی ۴۰۰۰ متر مربع و زیر بنای باسیسات حدود ۱۳۵۰متر مربع در ابتدای جاده شیروان به مشهد تاسیس شد.شروح احداث ساختمان در سال نیروگاه در سال ۱۳۵۸ و بخش تاسیسات در سال ۱۳۶۰ می باشد .این نیروگاه مشتمل بر شش واحد توربین گازی که چهار واحد آن از نوع آ ا گ ساخت کشور آلمان که از نیروگاه گازی ری منتقل شده است می باشد و دو واحد از نوع آلستومی که ساخت کشور فرانسه که از نیروگاه قائمشهر منتقل شده است می باشد.پرسنل امور تعمیرات اساسی برق خراسان که اکنون با نام نتن فعالیت دارد این واحد ها را به شیروان انتقال داده و نصب کردند .و تاسیس واحد های آ ا گ توسط خود مهندسین آ ا گ صورت گرفت که در سال ۱۳۶۱ به بهره برداری رسیدند و دو واحد دیگر آن در سال ۱۳۶۲ و ۶۳ به بهره برداری رسیدند .تغذیه سوخت نیروگاه از لوله گازی که از سرخس به نکا کشیده شده است تامین می شود که در موارد اضطراری واحد ها از گازوئیل استفاده می کنند که برای تامین گازوئیل از دو مخزن به ظرفیت ۵ میلیون لیتر که در نیروگاه موجود می باشد استفاده می گردد .

فهرست مطالب

مقدمه ۳

سیستمهای CHP ۴

کاربرد توربین گازی در تولید برق شبکه ۴

سیکلهای ترکیبی

مقدمه ۷

راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی۱۰

نیروگاه گازی

مقدمه۱۲

توربین گاز و نقش آن در تولید برق۱۲

عوامل اقتصادی۱۷

عوامل بهره برداری۱۸

عوامل محیطی۱۸

اجزا و ساختمان توربین گاز۱۹

مشخصات کلی توربین گاز: آ.ا.گ ۲۴

ترک کنورتور(مبدل گشتاور۳۳

راچت هیدرولیکی۴۱

روغنکاری۴۸

یاتاقانها۴۹

یاتاقان تراست۵۰

توربین گازیv94.2 و اجزاء آن

روند انتقال تکنولوژی ساخت توربین گازی۵۵

برنامه ساخت داخل۵۸

توربین گازیv94.259

محفظه احتراق۶۰

فیلتر سایکلونی۶۱

محفظه فراگیر توربین ژنراتور ۶۱

سیستم کولر هوایی۶۲

پوشش عایق توربین۶۴

سیستم اطفاء حریق۶۶

سیستم هوای خروجی۶۷

سیستم های کنترلی نیروگاه گازی (سیکل ترکیبی) شیروان۶۹

مقدمه:

بر اساس مصوبه نهایی هیئت وزیران و همچنین هیئت مدیره شرکت توانیر در سال ۵۵ برای رفع نیا ز برق در شبکه شمال خراسان بزرگ نیروگاه گازی شیروان در زمینی به مساحت ۱۷۶۵۴ متر مربع با زیر بنای ساختمانی تقریبی ۴۰۰۰ متر مربع و زیر بنای باسیسات حدود ۱۳۵۰متر مربع در ابتدای جاده شیروان به مشهد تاسیس شد

شروح احداث ساختمان در سال نیروگاه در سال ۱۳۵۸ و بخش تاسیسات در سال ۱۳۶۰ می باشد .این نیروگاه مشتمل بر شش واحد توربین گازی که چهار واحد آن از نوع آ ا گ ساخت کشور آلمان که از نیروگاه گازی ری منتقل شده است می باشد و دو واحد از نوع آلستومی که ساخت کشور فرانسه که از نیروگاه قائمشهر منتقل شده است می باشد.پرسنل امور تعمیرات اساسی برق خراسان که اکنون با نام نتن فعالیت دارد این واحد ها را به شیروان انتقال داده و نصب کردند

و تاسیس واحد های آ ا گ توسط خود مهندسین آ ا گ صورت گرفت که در سال ۱۳۶۱ به بهره برداری رسیدند و دو واحد دیگر آن در سال ۱۳۶۲ و ۶۳ به بهره برداری رسیدند

تغذیه سوخت نیروگاه از لوله گازی که از سرخس به نکا کشیده شده است تامین می شود که در موارد اضطراری واحد ها از گازوئیل استفاده می کنند که برای تامین گازوئیل از دو مخزن به ظرفیت ۵ میلیون لیتر که در نیروگاه موجود می باشد استفاده می گردد .

وجود کارخانه قند شیروان ا بزرگترین کارخانه های قند ایران و استان و کارخانه پتروشیمی و کارخانه سیمان و الیاف شیروان که از مصرف کننده های عمده نیروگاه می باشند باعث شده قسمت زیادی از برق تولیدی این نیروگاه برای چرخش چرخ صنعت به کار رود و همچنین به علت کشاورزی بودن منطقه و وجود چاه های عمیق که باید با برق کار کنند و با توجه به بعد مسافت شهرهای شمال خراسان با نیروگاه مشهد که افت ولتاژو تلفات فراوان انرژی به همراه دارد باعث شده که این نیروگاه از اهمیت خاصی برخوردار گردد.

علاوه بر موارد یاد شده در راستای اجرای طرح های زیر بنایی کشور در منطقه و احداث کارخانه های جدید جدید سیمان یادمان شیروان و پتروشیمی کانی و آلمونیوم وحید و مجتم عظیم فولاد اسفراین و کارخانجات ومعادن آلمونیای جاجرم که هر یک به تنهایی مصرف کننده عمده قابل توجه نیروی برق در استان به شمار می آیند می تواند دلیل قابل قبولی بر لزوم توسعه نیروگاه گازی شیروان باشد.امید است که با توجه نیاز روز افزون مصرق برق در منطقه توسعه نیروگاه در برنامه آینده مد نظر قرار گیرد

سیستمهای CHP (سیستمهای ترکیبی قدرت و گرما ) :

در این سیستمها ،گرمای تلف شده درخروجی توربین در یک پروسه ی صنعتی استفاده می شود . در سیستمهای کوچکتر CHP، گرمای خروجی ممکن است مستقیما” در یک فرایند خشک کردن استفاده شده و یا در یک HRSG (سیستم تولید بخار از بازیافت گرما )مورد استفاده قرار گیرد . الکتریسته تولید شده در محل استفاده می گردد و مقادیر اضافی به شبکه صادر می شود . اکثر سیستمهای CHP معمولا” از سوخت گاز طبیعی استفاده می کنند .

ملاکهای کلیدی انتخاب این نوع نیروگاهها به ترتیب اهمیت بصورت زیر می باشد :

  • راندمان حرارتی . از آنجایی که ممکن است فقط در بعضی از اوقات سال از گرمای تولید شده استفاده شود بنابراین راندمانCHP و سیکل ساده توربین گاز هر دو از اهمیت بسزایی برخوردار است .

(( برای دانلود کلیک کنید ))

دانلود مقاله چدنهای پرآلیاژ

دانلود مقاله چدنهای پرآلیاژ

مقدمه

نخستین خانواده چدنهای پر آلیاژ که بیشترین اهمیت را کسب کردند چدنهای نایهارد بودند با زمینه مارتنزینی، کاربیدی، کربن در آنها از ۵/۲% تا ۶/۳% متغیر می‌باشد. در این چدنها تشکیل عنصر اساسی است که به منظور به تعویق افتادن تشکیل پرلیت است و کاهش سرعت بحرانی سرد شدن در رنج ۳/۳% تا۵/۰ به کار می‌رود که نتیجتاً مارتزیت به همراه مقداری آستیت باقیمانده در زمینه ساختار به وجود می‌آید. کروم در رنج %۵/۳ – ۴/۱% اضافه می‌شود، برای حصول اطمینان از اینکه مازاد کربن آلیاژ به جرم کاربیدهای پایدار می‌سازد و همچنین از خاصیت گرافیت زایی نیکل نیز جلوگیری به عمل می‌آید. ترکیب کاربیدها به علاوه مارتنزیت زمینه‌ای با مقاومت سایشی خوبی ایجاد می‌کند. تعیین درصد عناصر آلیاژی در چدنهای نایهار بستگی دارد به ابعاد قطعه و خواصی که از آن انتظار می‌رود. زمانیکه مقاومت سایشی خوب و ضربه‌پذیری پایین مورد نظر باشد کاربیدهای درشت‌تر انتخاب شده و نتیجتاً درصد کربن بین ۶/۳ -۳/۳% انتخاب می‌شود و زمانیکه قطعه در معرض بارهای ضربه‌ای قرار می‌گیرد کربن بین ۲/۳-۷/۲% متغیر خواهد بود. درصد عناصر بستگی به سرعت سرد شدن و ضخامت قطعه دارد برای قطعات با ضخامت ۱ تا ۲ اینچ سیکل بین ۲/۴ – ۴/۳% برای به تعویق انداختن در تبدیل پرلیتی و اطمینان از تبدیل کامل مارتنزیتی ضروری است. چنانچه ضخامت قطعه بالاتر باشد نیکل از ۵/۵ – ۴% مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پرلیت تشکیل شود.

فهرست مطالب

مقدمه. ۱

ساختمان سطح مقطع و تاثیر آن روی خواص مکانیکی: ۴

فازهای کاربیدی در چدنهای نیکل سخت.. ۴

تاثیر شکل و اندازه کاربیدها ۵

اندازه دانه‌ها ۶

ساختمان زمینه: ۶

اثر عناصر آلیاژی.. ۸

تجهیزات ذوب.. ۱۳

عملیات ذوب چدن در کوره‌ القایی بدون هسته: ۱۴

ملاحظات خاک نسوز کوره. ۱۵

حرکت مذاب در قالب و سیستم راهگاهی.. ۱۶

قالبگیری.. ۱۹

انواع ماسه. ۱۹

۱- ماسه سلیسی: ۱۹

۲- ماسه ریز کن.. ۲۰

۳- ماسه کرومیتی.. ۲۰

۴- ماسه اولیون.. ۲۰

۵- ماسه شاموتی.. ۲۰

مخلوط‌های ماهیچه‌ برای قطعات چدن.. ۲۲

استفاده از بازدارنده. ۲۳

تغذیه: ۲۳

تمیز کاری.. ۲۴

عملیات حرارتی چدنهای سفید. ۲۴

تبدیل آستنیت در ارتباطبا عملیات حرارتی.. ۲۶

تبدیل مارتنزیتی.. ۲۷

تعیین سختی.. ۲۹

محاسبات شارژ به قرار زیر می‌باشد: ۳۱

عملیات حرارتی.. ۳۲

منابع. ۳۷

در نایهارد نوع II چنانچه درصد نیکل پایین باشد پرلیت تشکیل می‌شود و چنانچه مقدار نیکل زیاد باشد به پایداری استنیت کمک می‌کند. تفاوت اصلی در بین ۴ آلیاژ چدنهای نایهارد در کاربردد آنهاست. در جدول زیر که بر اساس ASTM است مشخصات کلی این ۴ کلاس متفاوت نایهارد با هم مقایسه شده است:

مقاومت به ضربه نوع D بسیار بالاتر از سه مورد قبل (A, B, C) می‌باشد. SI در آن بالاست و نقش کمک کردن به تشکیل کاربید را تسریع می‌کند چون حلالیت کربن در گاما را کاهش می‌دهد. چدنهای نیکل- سخت بوفور در عملیات خرد کردن، پودر کردن، نورد کردن، و حمل مواد به کار برده می‌شوند. دو گروه عمده چدن نیکل سخت وجود دارند، چدنهای با ۴% نیکل و چدنهای با ۶% نیکل و ۹% کروم که معمولاً به نیکل سخت ۲ و ۴ موسوم‌اند. نوع ۲ چدن نیکل سخت شامل کاربیدهای یوتکتیکی M3C لدبوریتی است و بنابراین دارای چقرمگی کمی است در صورتیکه نوع ۴ چدن نیکل سخت عمدتاً شامل کاربیدهای ناپیوسته M7C3 است و در نتیجه چقرمگی نیکل سخت ۴ بیشتر است. چدن نیکل سخت نوع ۲ چقرمگی کمتری دارد عمدتاً در تولید غلطکهای فلز کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متالورژی و کاربرد چدنهای نیکل- سخت نوع ۴ تقریباً مشابه چدنهای پرکروم است. اما مشاهده شده است که در کاربردهای خاص مانند گلوله‌های آسیاب و جدار پوسته آسیابهای سیمان با قطر زیاد که قطعات ریختگی در آن هم تحت سایش و هم ضربات مکرر سنگین قرار دارند نیکل سخت ۴ مقاومت لازم برای شکست را ایجاد نمی‌کند. به طور کلی مقاومت شکست چدنهای پرکروم بیش از چدنهای نیکل سخت ۴ است. مشخصه‌ای که سبب ارجحیت بارز چدنهای نوع نیکل سخت ۴ در مقایسه با چدنهای پرکروم می‌شود قابلیت سختی‌پذیری عالی آن است.

محدودیت استفاده از این نوع چدنها مخصوصاً در نوع ۲، مربوط به شبکه پیوسته کاربید آهن می‌شود که دانه‌های آستینت رادر خود احاطه کرده است و باعث تردی آن می‌گردد. همچنین در مقاطع ضخیم این نوع چدنها را نمی‌توان تولید نمود زیرا امکان به وجود آمدن گرافیت آزاد و کاهش مقاومت به سایش وجود دارد. دیگر اینکه سختی فاز کاربید آهن از کاربیدهای آلیاژی کمتر است. سمانتیت یا کاربید آهن را می‌توان با کاربیدهای دیگر جایگزین نمود به این طریق این امکان وجود دارد که چدنی تولید نمود که فاز کاربید آن از سمانتیت سخت تر بوده و از نظر ساختاری نیز خواص مکانیکی بهتری را عاید نماید.

ساختمان سطح مقطع و تاثیر آن روی خواص مکانیکی:

عواملی که روی خواص این گونه چدنها مخصوصاً بر روی سختی ضربه‌پذیری آن اثر می‌گذارند عبارتند از:

  • نوع کاربید
  • شکل و اندازه کاربیدها
  • اندازه دانه‌ ها
  • ساختمان زمینه

فازهای کاربیدی در چدنهای نیکل سخت

ترکیب شیمیایی تمام چدنهای نیکل – سخت طوری انتخاب می‌شود که بیشتر ساختار به صورت کاربید یوتکتیک و آستنیت جامد شود. مقدار کاربید یوتکتیک که تشکیل می‌شود و نیز ساختار زمینه به ترکیب شیمیایی چدن بستگی دارند.

تفاوت بین ساختار کاربیدی در انواع ۲ و ۴ چدنهای نیکل – سخت در شکل زیر نشان داده شده است.

چدن نیکل – سخت نوع ۲ دارای ساختار لدبوریتی خاصی است که در آن کاربید M3C در برابر زیر ساختار پیوسته حضور دارد. ساختار کاربیدی علاوه بر اینکه محل مساعدی برای شروع ترک است مسیر بهتری برای اشاعه ترک نیز است. بر عکس چدن نیکل سخت نوع ۴ دارای ساختار یوتکتیکی است که در آن کاربیدهای نوع M7C3 به طور ناپیوسته حضور دارند. مزیت این نوع ساختار کاربیدی این است که گر چه کاربید M7C3 به اندازه M3C ترد است ولی ترکهایی که در آن ایجاد می‌شوند قبل از این که وارد زمینه به مراتب نرمتری شوند نمی‌توانند خیلی اشاعه پیدا کنند و به این دلیل چدن نیکل- سخت نوع ۴ مقاومت به وضوح بیشتری به شکست دارند تا نوع چدن نیکل سخت ۲٫

منابع

  • haud book – Casting
  • متالورژی کاربردی چدنها – جلد ۱ مرعش مرعشی
  • تکنولوژی چدن – روی الیوت، ترجمه: مهندس علیرضا علیپور
  • چدن سفید مارتنزیتی – احمد ساعتچی مجله ریخته‌گری، جامعه ریخته‌گران ایران- سال سوم- بهار ۶۱- شماره ۱

دفتر فنی لوله و ماشین سازی ایران ، از آقای عبدالعظیم سعدیان، اسفند ۶۷

(( برای دانلود کلیک کنید ))

12345678910
last